Over Wim

 

Ik ben Wim Vanhees. Ben uit ’61. Getrouwd. Heb een dochter en een zoon die al enkele jaren het huis uit zijn.

Opleiding

Ik ben gespecialiseerd in het begeleiden van ouderschap in de puberteit en adolescentie.

  • Ik heb de studies pedagogische wetenschappen aan de universiteiten van Leuven en Utrecht gedaan.
  • In Leuven heb ik ook het baccalaureaat wijsbegeerte gehaald.
  • Ik heb een diploma voor docent weerbaarheid.
  • Daarnaast heb ik praktijkgerichte opleidingen gevolgd in het ontwikkelen van trainingen en in het begeleiden van volwassenen.

Werkervaring

  • Ik werk het allerliefst als adviseur voor ouders van tieners. Hierin komen mijn opleidingen over en werkervaring met tieners samen.
  • Heb sociale professionals getraind in gesprekken met jongeren en ouders.
  • Heb sociale professionals die in hun werk tegen moeilijkheden opliepen gesuperviseerd.
  • Heb een weerbaarheidstraining ontwikkeld om grensoverschrijdend groepsgedrag van jongeren te remmen.
  • Heb jarenlang met groepjes tieners (die overlast en schade hadden veroorzaakt) gesprekken gevoerd over groepsdruk.
  • Heb als buurtpedagoog en jeugdadviseur met tieners in kwetsbare wijken van Rotterdam gewerkt.
  • Ik heb als pedagoog en docent weerbaarheid de dynamiek van kapot gepeste klassen hersteld.

Vrije tijd

  • Ik hou van buitensport en van dwalen door de natuur. Wandelend, mountainbikend, skiënd en als natuurgids. Ik woon in Apeldoorn, dicht bij de grote natuur van de Veluwe.

 


 

Zonder deze drie persoonlijke ervaringen had ik nooit Pubersopvoeden.nl opgericht:

 

1. Ouders zijn de enigen met een totaalbeeld van hun kind.

Ik ben een gedragswetenschapper én een vader. En als vader heb ik meegemaakt hoe experts het totaalbeeld misten dat wij als ouders van onze zoon hadden. Een voorbeeld. Zo geloofden de experts uit het speciaal onderwijs niet dat onze zoon – die kampte met een automatiseringsprobleem in het leren – ooit terug zou kunnen naar een gewone school. Wij als ouders ‘wisten zeker’ dat hij daar weer aan toe was. En dat bleek te kloppen. Een lang verhaal kort: dit jaar is hij afgestudeerd op hbo niveau. Zo belangrijk bleek ervaringsdeskundigheid van ouders te zijn!

Ik ben hierdoor op een andere manier met ouders gaan werken. Niet meer vanuit een praktijkruimte maar vanuit een 24/7 bereikbaarheid (bellen en online). Ik denk met mijn klanten mee op elk moment en in alles wat voor mijn klanten van belang is om de problemen met hun tiener op te lossen.

 

2. Je hebt geen invloed op je puber, Je hebt invloed op je reacties op je puber.

Zoals veel ouders moest ik leren omgaan met de groeiende autonomie van mijn tieners. Ik kwam er vooral achter dat mijn pubers zich anders gingen gedragen als ik hen maar anders benaderde. Dat je dus vooral invloed hebt op je tiener door grip te krijgen op je eigen reacties op je tiener. En dat je dan geleidelijk aan jouw eigen unieke manier kan ontwikkelen die past bij jouw tiener.

Ik ben hierdoor anders gaan kijken naar ervaringen van ouders met hun tieners. Ik help mijn klanten ontdekken hoe zij en hun tiener elkaar soms vast houden in eenzelfde manier van reageren. Zoals mij dat ook gebeurde. En vooral hoe ze kunnen reageren op een manier die helemaal bij  hen en hun puber past. Dat is voor elke ouder en elke puber anders.

 

3. Ondersteunen is de beste manier van begrenzen

Ik werkte een paar jaar als pedagoog met groepjes pubers die via politie een pre-justitiële maatregel opgelegd kregen. Ik ging met die groepjes het gesprek aan over hoe ze samen schade en overlast hadden veroorzaakt. We keken dan in drie sessies een film waarin jongeren elkaar in dezelfde problemen brachten. We zochten samen uit hoe het in zo’n groepje jongeren eigenlijk werkt. Het effect daarvan was dat het gedoe onder elkaar op tijd geremd werd. Mijn ervaring was, dat als je tieners wilt begrenzen, dat het dan belangrijk is om vanuit hun wereld te kijken naar ‘wat erbij kan’, de ontwikkelingsbehoefte. In dit geval was dat: enig inzicht in groepsdruk en hoe daarmee om te gaan.

Ik krijg van ouders vaak voorvallen voorgelegd die schreeuwen om ‘stevig ingrijpen’. En vaak hebben ouders dat al zonder succes geprobeerd. Wat dat betreft heb ik dus een ontzettend wijze les geleerd tijdens mijn voormalige werk met tieners. Voor mij is het ontdekken en ondersteunen van de ontwikkelingsbehoefte de beste route naar het oplossen van onacceptabel gedrag van tieners.

 

Facebooktwitterlinkedin