Praktijksituatie: Online afleiding


Aanleiding

Ik wil niet dat mijn zonen van ’s ochtends tot ’s avonds WhatsAppen en dat ze zelfs huiswerk maken met mobieltjes erbij . Ze doen mijn ‘gezeur’ af als een ‘generatiedingetje’. Maar, opnieuw een jaar naar een lager schoolniveau afzakken (zoals mijn oudste), vind ik geen ‘generatiedingetje meer’. Hoe breng ik dat aan hun verstand?

Probleem 

Vader is weinig bekend met sociale technologie en online media. Hij mist inzicht in voor- en nadelen van smartPhones en heeft onvoldoende invloed om de zonen te helpen zichzelf te leren managen.

Aanpak

Vader heeft zich ingelezen in media opvoeding. Vervolgens leerde hij per situatie in te schatten hoe hij op zijn pubers kon reageren om meer invloed te hebben. Soms begrenzend. Soms nieuwsgierig volgend. Soms met een voorstel. 

Resultaat

Vader heeft een nieuwe smartphone aangeschaft. De ruzies zijn nu gesprekken geworden waarin hij allerlei nieuwe weetjes opdoet. Op zijn beurt zet hij zijn zonen aan het denken. De oudste heeft in de toetsweek zelfs de Pomodoro App op zijn mobiel gebruikt om geconcentreerd te blijven! De zorgen om hun schoolresultaten en hun toekomstkansen zijn sterk afgenomen.

Facebooktwitterlinkedin