Over pubers, gamen en autisme

game-1232879_1280 Ik heb vorige week een thema-avond voor ouders en professionals verzorgd over gamen en autisme. In dit blogartikel kom ik even terug op een opmerking die enkele ouders toen maakten. Een moeder zei: ‘ik heb al van alles uitgeprobeerd, waarom werkt het niet met mijn zoon of dochter?’ Ik zet hieronder enkele van de vele tips over gamen op een rij en leg uit waarom die niet altijd voor jou en je puber de oplossing bieden.

Tips over pubers, gamen en autisme

Het lijkt wel alsof games specifiek gemaakt zijn voor kinderen en pubers met autisme. Wat een match! Vandaar het gevaar dat juist deze pubers in het gamen worden gezogen. Hun ouders staan voor de uitdaging om het dagelijks leven in balans te houden. Maar hoe begeleid je het gamen van je zoon of dochter? Hoe voorkom je dat het alleen maar gamen, gamen en nog eens gamen wordt met sociaal isolement en schoolproblemen als gevolg. Hieronder enkele van de vele tips:

  • Laat hem als hij thuis komt even zijn accu opladen met een uurtje gamen.
  • Installeer controle software of een time-slot. Geen regels zonder controle.
  • Verleid je puber om games te spelen samen met zijn zus, broer of ouders.
  • Waarschuw enkele minuten vooraf dat er moet gestopt worden.
  • Vraag ook naar zijn vervelende ervaringen met gamen.
  • Laat hem nooit langer dan drie kwartier gamen. Zo voorkom je grote frustraties.
  • Help je zoon na te denken over wat hij speelt, wanneer hij speelt, hoe lang hij speelt, de voor- en nadelen van gamen, afspreken met vrienden, dingen samen doen binnen het gezin, studie, andere leuke activiteiten, zakgeld, helpen thuis en chronische vermoeidheid.
  • Verleid je puber tot andere leuke dingen dan gamen. Bijvoorbeeld fotografie.
  • Blijf meekijken voor, na en tijdens het gamen zodat je tijdig kan bijsturen.
  • Laat hem gamen op momenten dat hij zich ongemakkelijk voelt zoals bij bezoek thuis, in de wachtkamer, in het busje naar school…
  • Laat hem jou helpen met een game die je zelf hebt aangeschaft.
  • Laat af en toe merken dat je sommige gebeurtenissen in games bizar vindt.
  • Probeer vooraf nieuwe games uit. Zo voorkom je games met veel geweld en seks.
  • Beloon hem met extra game time. Bijvoorbeeld na meer sociale activiteiten of als hij zich aan de game regels heeft gehouden.
  • Maak samen de regels over het gamen.
  • Laat hem nooit kort voor het avondeten gamen.
  • Spreek af dat gebeurtenissen in de game, ook in de game blijven.
  • Laat hem zeker niet langer dan 3 u gamen of naar games kijken.
  • Enzovoort….
Waarom de tips voor jou niet altijd werken?

De vraag bij dit oerwoud aan tips is altijd: welke aanpak zal in mijn situatie werken? Ik begeleid vaak ouders die al behoorlijk wat hebben uitgeprobeerd. Hieronder 3 redenen waarom een bepaalde aanpak soms niet werkt en hoe je erachter kan komen in welke richting je het wel zou moeten zoeken.

  1. Het kan zijn dat je je zoon of dochter probeert te bereiken op een manier die niet aansluit bij zijn of haar (on)mogelijkheden en motivatie. Daardoor zou je kunnen denken dat je puber niet mee wilt werken of dat je het zelf niet goed doet. Toch gaat het er vaak om dat een tip of aanpak niet aansluit bij het functioneringsniveau van je puber. Voorbeelden. Misschien probeer je hem met gesprekken iets bij te brengen terwijl hij eerder geholpen kan worden met visuele regels. Misschien zit je te veel op grenzen terwijl het beter zou kunnen werken als je zijn virtuele wereld van dichterbij gaat volgen. Nogmaals. Het ligt vaak niet aan de tip, niet aan jou of niet aan je puber. Het gaat om de juiste match
  2. Het kan ook zijn dat je aanpak onbedoeld het probleem in stand houdt. Bijvoorbeeld. Je voelt dat je de regie kwijt raakt en vervolgens ga je de touwtjes harder aantrekken. Een voor de hand liggende reactie uit grote bezorgdheid en betrokkenheid. Toch zal je merken dat het vaak niet werkt. Vaak is het voor ouders een enorme eyeopener om te ontdekken hoe hun stijl geleidelijk aan door de dynamiek met hun puber veranderd is en minder effectief is geworden. Dan gaat het erom dat je leert herkennen in welke dynamiek je vast loopt en hoe je die weer in beweging brengt. Pas dan kan je de juiste tips of aanpak voor jouw situatie vinden.
  3. Het kan tenslotte zijn dat je een aanpak uitprobeert die helemaal niet bij jou past. Ik begeleid momenteel ouders die een uitgebreide training hebben gevolgd om hun zoon met autisme te begeleiden, maar er al snel daarna achter komen dat het niet beklijft. De eerste stap is dan om te gaan ontdekken waar je als ouder je kracht hebt liggen in de begeleiding van je kind of puber en van daaruit een aanpak te vinden.
Opvoeden is maatwerk

Dat wat voor andere ouders in de opvoeding werkt, hoeft nog niet voor jou en je puber te werken. Ze hebben misschien wel een puber die op een andere manier goed te bereiken is. Ze hebben mogelijk een hele andere dynamiek onder elkaar. En ze hebben vermoedelijk een hele andere natuurlijke stijl. Opvoeden is maatwerk.

Facebooktwitterlinkedin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*