Waarom vaak ruzie over huiswerk maken?

Kern van het artikel:
  1. Naast controleren, ook veel ondersteunen!
  2. Twee voorbeelden van ondersteunen en motiveren.
Waar wil jij tips over?

Ik heb gisteren op de Facebook pagina van Buro Pubers Opvoeden een vraag gesteld:
Waar schrijf ik het volgende artikel over? Help je me even? Wat is jouw suggestie? Zet in je reactie je voorkeuren in volgorde. Bijvoorbeeld: B/D/C/A.

En wat bleek? Met stip op 1 staat ‘huiswerk begeleiden zonder strijd’. Op 2 gevolgd door ‘school-motivatieproblemen’. Op 3 staat het thema ‘afleiding door social media’. En last but not least, op 4 de ‘studietips’.

Ik heb een artikel beloofd over het winnende thema. Dat wordt dus: huiswerk zonder strijd. Geschreven in enkele avonduren. 🙂

Huiswerk maken staat met stip op 1

Dat dit thema wint is niet echt een verrassing. Huiswerk maken staat in heel veel gezinnen met stip op 1 als het gaat om conflicten tussen ouders en pubers.

Misschien moet ik het maar eens hebben over waarom juist huiswerk voor zoveel conflictstof zorgt in gezinnen met pubers. Want, hoe moet je dat eigenlijk goed begrijpen?

Ik vermoed dat het er voor een deel mee te maken heeft dat je als ouder een grote afstand tot de middelbare school hebt. je loopt daar niet zomaar meer naar binnen zoals in de basisschool. Je spreekt docenten nog slechts in 10-minuten gesprekken waarin de focus ligt op het halen van voldoende punten. Je krijgt weinig zicht op wat er op school gedaan en geleerd wordt.

En dan kom je thuis en gaat het gesprek verder over de punten. ‘Wat heb je dat goed gedaan’. Of, ‘waarom heb je voor Nederlands onvoldoende?’. Voordat je er erg in hebt, ben je vooral bezig met controleren of je zoon of dochter wel voldoende huiswerk heeft gemaakt om voldoende punten te halen.

Focus op punten werkt omgekeerd

De beperkte focus op ‘genoeg doen om voldoende punten te halen’ werkt omgekeerd. In de puberjaren willen je kinderen dat je je anders opstelt. Niet meer als de manager van hun leven, zoals in de kindertijd. Maar meer als een soort consultant. Je puber zit dus niet op je controle te wachten. Een puber is juist op zoek naar meer autonomie. Hij zal je overtuigen dat ie het voortaan echt beter aan zal pakken. Of zal zeggen dat hij al weet hoe het komt dat hij een 3 haalde en dat hij wel hulp zal vragen als het echt nodig is. Of hij zet een grote mond tegen je op. Als je maar op afstand blijft en je er niet teveel mee bemoeit. Interactioneel loop je vast in een strijd. En daar moet je zien uit te blijven.

Tip 1: Focus op het leren zelf

Dat doe je o.a. door in gesprekken aan tafel veel meer te focussen op het leren zelf. Vraag wat hem het meest interesseert aan biologie of wat haar zo saai lijkt aan geschiedenis. Laat hem vertellen over hoe het hem lukte die formules toch te begrijpen. Of vraag de voor- en nadelen van de groepschats waarin elke klasgenoot een deel van het huiswerk maakt. Of laat haar vertellen over waar ze de ideeën voor het project vandaan haalde. Of vraag of ze het een goede toets vonden. Of help hen te ontdekken hoe het leren binnen school te maken heeft met de actualiteit in de wereld daarbuiten. Dan ben je geen controleur meer. Dan ben je oprecht geïnteresseerd. Dat motiveert en je wordt dan veel toegankelijker voor als je puber je hulp wel wil. Zorg er dus vooral voor dat het gesprek gaat over het proces van het leren. Want ze zitten op school om te leren, niet om punten te halen. Als het alleen nog om dat laatste gaat, is de lol er snel vanaf.

Tip 2: Leren is als trainen

Er zit nog een ander nadeel aan de focus op voldoende punten halen. Pubers kunnen gemakkelijk onzeker worden van iets wat ze niet snappen. En voor je het weet gooien ze er dan het bijltje bij neer. ‘Want ik kan het toch niet’. En dan is de afleiding snel gevonden. Vakinhoudelijk loop je als ouder dan vaak vast. Dat is het terrein van school en huiswerkbegeleiding.

Toch kan je iets meegeven dat nog veel belangrijker is: helpen omgaan met de frustratie dat iets niet meteen lukt. Helpen inzien dat niemand een wedstrijd wint zonder te trainen. Dat het ook uitdagend kan zijn als je iets nog niet begrijpt. Worstelen hoort erbij. Hard trainen hoort erbij. Het gaat om doorzetten. Denk eens aan je eigen favoriete ervaringen met leren. Wedden dat je dan niet zozeer aan een hoog cijfer terugdenkt. Wedden dat het dan gaat om een overwinning op jezelf. Huiswerk maken is trainen. Ik ken gezinnen die ’s avonds in de woonkamer of aan de keukentafel tijd inruimen voor een gezamenlijke ‘training’. Niet alleen de puber. Ook vader of moeder neemt dan de tijd om in de buurt te zitten lezen of werken.

Kortom..

De vraag is of het studielandschap niet teveel gefocust is op cijfers. Daardoor kan een dynamiek ontstaan die omgekeerd werkt. Voor de motivatie van scholieren kan het van belang zijn om meer te focussen op het proces van het leren zelf.

Facebooktwitterlinkedin

2 Replies to “Waarom vaak ruzie over huiswerk maken?”

  1. Wat fijn! Dit komt voor ons precies op het juiste moment. We komen heel graag naar de workshop in Hilversum. Tot dan!

    • Hallo Saskia, Leuk je daar te zien. Mag ik je dan vragen: welke 3 vragen zou je dan zeker beantwoord willen zien? Groet, Wim

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*